Verder winkelen
2024/01
  • Voorwoord

    The White Collection die RM Sotheby’s onder de hamer bracht, een verzameling van 56 bijna uitsluitend witte Porsche’s, een paar rode Porsche-tractoren en enkele ‘junior’-Porsches, bracht een vermogen op. Reden hiervoor lijkt een knap staaltje marketing want zou de Porsche 911 R uit 2016 bij een losse verkoop ook ruim een miljoen dollar hebben opgebracht, of was de auto juist zo waardevol omdat hij onderdeel van The White Collection uitmaakte? Een USP dat juist door deze verkoop niet langer bestaat. Dat lijkt wel het geval want hoewel deze zeldzame auto slechts net iets meer dan dertig mijl (!) op de teller heeft, ligt de werkelijke waarde van zo’n auto op ongeveer de helft. En een 964 RS America is niet de meest begeerlijke RS-uitvoering van die generatie, toch bracht ook die auto twee keer zoveel op als gemiddeld: de hamer viel pas bij 257.000 dollar. Wie een witte 911 Carrera in de garage heeft staan, hoeft zich echter niet direct rijk(er) te rekenen, dit soort uitschieters heeft doorgaans nauwelijks invloed op gemiddelde prijzen in de normale wereld.

    Dat gezegd hebbende is het misschien wel aardig iedereen met een 964 Targa in de schuur wakker te schudden. Althans, als die Targa tenminste een jaar of drie geleden is aangeschaft en dan niet op een veiling van RM Sotheby’s. In korte tijd zijn deze auto’s een stuk meer waard geworden. Een 964 Targa met 123.000 kilometer op de teller gaat voor 110.000 euro weg, een speciale kleur doet daar al gauw een schepje à raison van 20.000 euro bovenop. Ga maar eens online kijken, je zult in Nederland misschien drie of vier exemplaren kunnen vinden, meer niet. Wat dan wel zal opvallen, is dat ook de 964 coupé stevig geld waard is en dat de 993 daarop een beetje achterblijft. Misschien een goed moment om in die laatste te investeren dus, je zult er ook nog eens een heel fijne 911 aan hebben en hoewel hij niet zo lekker klinkt als een 964, is en voelt een 993 een stuk moderner. Toch liever een roffelende, zeldzame 964 Targa in topconditie? Voor de coverstory reed ik een bijzonder fraai exemplaar waarvan ik de eigenaar sprak. Hij verkoopt de auto via Car Service Visser in Hilversum, maar heeft daar een goede reden voor. Voor de rubriek ‘A Brief History’ had ik contact met Frank Rinderknecht. Inmiddels 68 jaar oud zit Rinderknecht nog altijd op het honk dat Rinspeed AG heet, een bedrijf dat hij in 1979 oprichtte. Rinderknecht dook vol enthousiasme voor ons zijn archieven in om beelden te vinden van wat hijzelf betitelt als een van de meest geslaagde en uitzinnige concepten op basis van een 911 die hij ooit heeft gebouwd. Lees en oordeel zelf.

     

    Veel leesplezier,

    Maurice van Kesteren

     

              6       Colofon en voorwoord

              11     Adressenpagina

              12     Nieuws

              24     Instagram

              26     Column Jeroen Caré

              28     Coverstory Alle generaties Porsche 911 Targa

              38     Interview De 911 Targa van Kees en Josje

              44     Brief history Rinspeed R69

              50     Sport Racebericht van Jeroen Bleekemolen

              54     Evenement Le Jog, van Lands’ End tot John O’Groats

              60     Column KNAC

              62     Interview Roland en zijn 992 GT3 RS

              68     Sport Porsche 963 wint Rolex 24 At Daytona

              72     Evenement Dakar Classic 2024

              78     Sport Jan de Rooy

              80     Sport Porsche GT4 RS CS

              84     Advertorial Classic Emotions

              90     Uit de kunst 10.and.2

              96     Veilingnieuws Sold!

              102   Christophorus Terug in de tijd

              110   Porsche Clubs

     

RS Porsche Magazine 2024/01

16-02-2024*

Prijs: € 8.95


*) Datum van beschikbaarheid in Nederland. Voor het buitenland geldt mogelijk een andere datum!