The most fun you can have with your clothes on
Rijden in een Porsche 959 is een van de bijzonderste ervaringen die ik op autogebied gehad heb. Het is een droomauto, letterlijk, want de kans om zelf achter het stuur van dit icoon te kruipen is natuurlijk nihil. Maar Mark Wegh liet de droom voor ons uitkomen. Omdat de auto onlosmakelijk is verbonden aan de titanenstrijd met de Ferrari F40 konden we het deze keer niet laten om in de coverstory het Italiaanse raspaardje erbij te betrekken. Wanneer je het verhaal leest, zal je bewondering voor de 959 alleen maar verder toenemen. Om er ook een voor de fotoshoot uit te nodigen, ging ons net te ver. Bovendien konden we nu onze focus volledig op de diepzwarte 959 leggen en geloof mij, hij overtrof onze verwachtingen dubbel en dwars. Een andere, mooie ontmoeting hadden we met Peter van den Berg in Strijen. Hij toverde een one of a kind 964 Targa uit zijn showroom voor een fotoshoot. Niet alleen de auto intrigeert, met zijn Cassis Red, op maat gemaakt interieur en smetteloze presence, ook het verhaal achter de auto was het ommetje meer dan waard.
In de zesdelige serie over de 75-jarige geschiedenis van Porsche zijn we in deze uitgave in de periode van halverwege de jaren negentig tot 2000 beland. Een meer dan boeiende periode waarin het merk gedwongen werd zichzelf opnieuw uit te vinden. De keuzes die werden gemaakt waren controversieel, maar zijn terugkijkend stuk voor stuk doorslaggevend geweest voor het succes waarvan we nu de vruchten plukken. Ondertussen hebben we de zesweekse feestperiode van half augustus tot eind september achter ons gelaten, waarin Wheels at the Palace plaatsvond, de Monterey Car Week en de Goodwood Revival. Vieringen van de rijke autogeschiedenis met hier en daar voorzichtig een glimp van de toekomst. Dat laatste kon niet iedereen bekoren, maar dat sommige autoliefhebbers tegenwoordig liever alleen maar naar het verleden willen kijken is eigenlijk jammer. Porsche nam in de nineties afscheid van iconische techniek, maar bekijken we de nieuwe 718 Spyder RS, dan is die echt beter dan de 944 Turbo.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren
6 Colofon en voorwoord
11 Adressenpagina
12 Nieuws
24 Column Jeroen Caré
26 Coverstory Porsche 959 & Ferrari F40
36 Rijtest Porsche 959
42 Evenement Goodwood Revival Meeting
46 Evenement Paul Ricard warming up for “the Big One”: Goodwood
50 Sport Team GP Elite
54 Sport PCCT, Oude vrienden, nieuwe vrienden
58 Column De KNAC
60 Rijtest Vernieuwde Porsche Cayenne
68 Heritage 75 jaar Porsche
74 Shopping
78 Evenement Wheels at the Palace
82 Rijtest Porsche 964 Targa in het zonnetje
88 Evenement Monterey Car Week
96 Veilingnieuws Sold!
102 Christophorus Terug in de tijd
110 Porsche Clubs