Verder winkelen
2023/03
  • Vocaal

    Als groot liefhebber van klassieke Porsche-techniek - nou ja, vooral het geluid ervan, want een motor uit elkaar halen zou mij wel lukken maar weer in elkaar zetten is een heel ander verhaal – heb ik een zwak voor naar olie en benzine ruikende 356’s en oude 911-jes. En dat een beetje herrie beleving is, wisten we natuurlijk allang, maar dat bleek tevens tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este dit jaar. Voor het eerst bracht de organisatie ook een eerbetoon aan de best klinkende klassieker met een speciale prijs: de ‘Trofeo Il Canto del Motore’, gejureerd onder leiding van een van de beste tenoren van deze tijd, Jonas Kaufmann. Van alle bolides die het poepchique concours aandeden werd de 917 K uit 1970 als vocale winnaar verkozen. Dat historie en moderne technologie binnen één merk niet alleen naast elkaar kunnen bestaan maar ook uitstekend hand in hand gaan, daar kwam ik weer achter toen ik met de Zero P1 van Zero Classics reed, verzonnen door René van Zandijk en Roy van Lier. Een G-model, gebackdatet naar een F-model en voorzien van een volledig elektrische aandrijving. Het design is op en top klassiek met hippe details en het interieur is als vanouds, maar met meters die wonderlijke eenheden communiceren als Volt en Watt. De versnellingspook die doorgaans je houvast is bij het optrekken ontbreekt, daarvoor in de plaats zitten drie simpele drukknoppen: vooruit, neutraal en achteruit. Dat mag even wennen zijn, net als wanneer je het sleuteltje omdraait en er geen enkele reactie komt, maar het rijden in deze klassieker overtrof mijn sceptische verwachting. Verderop in deze uitgave lees je meer over de P1, waarover René overigens zegt: “Dit is nergens een oplossing voor, het is een mogelijkheid”. Voor een bezoekje aan een foto-expositie in Duitsland leende Porsche mij hun Renndienst Taycan Turbo S Sport Turismo uit zodat ik eens uit kon zoeken hoe ingewikkeld het is om een grotere afstand met een elektrische auto te overbruggen, maar wederom moest ik op mijn vooroordelen terugkomen. 450 kilometer zou mijn eigen auto net aan op één tank benzine halen, maar aangezien het laden tussendoor in vijftien minuten was gepiept, kon ik geen enkel argument tegen elektrisch reizen opwerpen.

    In deel drie van de 75-jarige historie van Porsche zoomen we in deze uitgave in op de raceactiviteiten die Porsche al in de begintijd grote bekendheid opleverde met typebenamingen als Targa en Carrera die in deze periode hun oorsprong vonden. Terwijl de fabrikant de 356 verschillende keren aan verbeteringen onderwierp, richtte de ontwikkelingen zich ook op de racerij waaruit in die jaren onder andere de 550 Spyder en de RS60 ontsproten. Soms werd iets voor de raceactiviteiten ontwikkeld dat later in productieauto’s werd toegepast, soms was het andersom. Ook de auto van de Coverstory van dit nummer is nauw aan de racerij verwant. Na het grote succes van de Porsche Carrera Cup die in 1990 in Duitsland van start was gegaan, waagde Porsche de gok in financieel moeilijke tijden om met een straatuitvoering te komen in de vorm van de Carrera RS. Het exemplaar waarmee specialist Maurice Felsbourg ons liet rijden heeft niet alleen de unieke kleur Rubistone Red, ook het feit dat hij nieuw in Nederland werd geleverd en de afgelopen 26 jaar van een oud Frans boertje was, is het lezen waard. Tot slot verwelkomen we Jeroen Bleekemolen terug in RS Porsche Magazine, hij laat van zich horen in de 2.0L Cup. 

     

    Veel leesplezier,

    Maurice van Kesteren

     

              6       Colofon en voorwoord

              9       Adressenpagina

              12     Nieuws

              22     Column Jeroen Caré

              24     Coverstory Porsche 911 Carrera RS 3.6

              32     Interview De Porsche 911 Carrera RS van Maurice Felsbourg

              38     Evenement Goodwood Members meeting

              42     Sport Team GP Elite pakt een-twee op Spa-Francorchamps

              48     Evenement 69e Tulpenrallye

              54     Column KNAC

              56     Evenement Porsche schittert tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este

              60     In bedrijf Stroom opwaarts, Zero Classics

              66     Heritage 75 jaar Porsche

              74     Shopping

              76     Evenement 1.500 Porsches in Dinslaken

              80     Evenement Cape to Cape op batterijen

              82     Sport Eerste overwinning met de 963

              86     Evenement On the road

              92     Evenement Porsche zegeviert tijdens Spa Classic

              98     Veilingnieuws Sold!

              104   Christophorus Terug in de tijd

              110   Porsche Clubs

     

RS Porsche Magazine 2023/03

16-06-2023*

Prijs: € 14.95


*) Datum van beschikbaarheid in Nederland. Voor het buitenland geldt mogelijk een andere datum!