Verder winkelen
2023/02
  • Emotie

     

    Met de tiende verjaardag van de Porsche Macan - waarvan de eerste generatie momenteel zijn laatste productiejaar is ingegaan - vonden we het tijd voor een terugblik. Net als de Macan was de Cayenne destijds Porsches eerste poging in een nieuw segment, maar terwijl die grote broer werd gezien als ‘je eerste pannenkoek’, was de Macan op alle fronten direct spot on. Dat Porsche een merk is met emotie en dat Porsche-rijders dikwijls een band met hun bolide voelen, blijkt niet alleen weggelegd voor de sportwagens van de fabrikant. Dat werd wel duidelijk uit het aangrijpende verhaal van Macan-eigenaar Dirk Jan Wulfse. Voor deze uitgave van RS Porsche Magazine reed ikzelf met de nieuwe 911 Carrera T die mij gevoelsmatig mee terug nam naar vervlogen tijden. Zestig jaar geleden begon Porsche met de ontwikkeling van de 911 met als uitgangspunt: eenvoud, prestaties en een auto die voor elk gebruik geschikt was. Een concept dat vervolgens zes decennia lang is fijngeslepen en verbeterd, waardoor het vandaag de dag, net als toen, een van de beste sportwagens is die je kan kopen: handzaam, door iedereen te besturen en geschikt voor zowel dagelijks gebruik als voor het circuit. De komst van PDK verbeterde de prestaties aanzienlijk en voor het eerst was je met een automaatje sneller dan met een handgeschakelde auto. Fors sneller! Ook liefhebbers die nog lang de voorkeur bleven geven aan een handbak gingen uiteindelijk overstag, en geef ze eens ongelijk. Bovendien: een Turbo S is gebouwd voor extreme prestaties en derhalve kun je hem niet zonder PDK bestellen, maar ook de instap-911 Carrera is er – in dit geval waarschijnlijk uit kostenefficiëntie – alleen als automaat. Met de handgeschakelde Carrera T realiseerde ik mij echter dat die configuratie ook iets afdoet aan het concept ‘eenvoud’. Natuurlijk wil je in een 911 4S, GTS of Turbo (S) het onderste uit de kan, maar bestel je een ‘gewone’ Carrera, dan zijn absolute cijfers in mijn ogen minder belangrijk. Een acceleratie van 4,5 seconden is rap, maar niet buitenaards en dan blijkt het erg leuk en beleving-verhogend om lekker zelf te poken. De Carrera T voelt licht en eenvoudig en is een Porsche waarmee je in het dagelijkse verkeer gewoon lekker kan scheuren. Een beetje zoals vroeger. Je schakelt je trouwens helemaal geen ongeluk met die zevenbak, de Porsche heeft in bijna elke versnelling ruim voldoende kracht en je vergeet de zesde en zevende versnelling makkelijk. Jammer dat het achterbankje ontbreekt, maar verder: niets meer aan doen. Trouwens: ik reed voor deze editie ook met een 911 Turbo van de 997-generatie die eveneens handgeschakeld is. Het was lang geleden dat ik deze combinatie in mijn handen had en hoewel ik begrijp dat er niet tegen een PDK-systeem op te schakelen valt, is een manuele Turbo wel erg indrukwekkend. Gelukkig is Porsche bij uitstek een merk dat hangt aan zijn historie én luistert naar zijn klanten. Zo worden we uiteindelijk toch telkens weer op onze wenken bediend. 

     

    Veel leesplezier,

    Maurice van Kesteren

     

              6       Colofon en voorwoord

              10     Adressenpagina

              12     Nieuws

              22     Column Jeroen Caré

              24     Coverstory Porsche Macan

              32     Interview De Porsche Macan S van Dirk Jan Wulfse

              38     Evenement The I.C.E. St. Moritz

              42     Sport Nieuwe rijdersline-up voor Team GP Elite

              46     Sport Tulpenrallye

              50     Rijtest Porsche 911 Carrera T

              56     Sport FIA WEC en IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Florida

              64     Column KNAC

              66     Evenement HARC geeft historisch racen een glorieuze toekomst

              68     Shopping

              70     Heritage 75 jaar Porsche

              78     Evenement 402: Connecting Petrolheads

              82     Rijtest 997 Turbo

              88     Evenement Porsche in de prijzen op The Amelia

              96     Veilingnieuws Sold!

              102   Christophorus Terug in de tijd

              108   Porsche Clubs

     

RS Porsche Magazine 2023/02

14-04-2023*

Prijs: € 14.95


*) Datum van beschikbaarheid in Nederland. Voor het buitenland geldt mogelijk een andere datum!