Feest!
2023 is het jaar waarin Porsche zijn 75-jarig bestaan viert. Het hele jaar door besteden we in
RS Porsche Magazine aandacht aan de geschiedenis van het merk met in deze eerste editie
het verhaal van voordat de eerste Porsche gebouwd werd. De pioniersperiode van de
automobiel blijft fascinerend en de rol die Ferdinand Porsche hierin speelde was van groot
belang. Met de eerste stappen die in het interbellum werden gezet om een auto te bouwen, met
de ontwikkeling van de Volkswagen Kever als grootste verdienste, kon zoon Ferry na de
Tweede Wereldoorlog in zeer korte tijd één van de succesvolste sportwagens van die tijd
bouwen: de Porsche 356. In de rubriek A Brief History belichten we bovendien een spannende
uitvoeringen daarvan: de 356 GS. Daarnaast vieren we in 2023 de honderdste verjaardag van
de 24 Uur van Le Mans. Een mooie link tussen beide is dat Porsche nog altijd het contactslot
links van het stuur heeft vanwege de Le Mans-start, waarbij coureurs na het startschot naar hun
auto’s toe renden, erin sprongen, startten en het rechte stuk af scheurden. Porsche dacht
hiermee belangrijke seconden te winnen, want terwijl de coureur met zijn linkerhand de motor
startte, kon hij de auto rechts in de versnelling zetten. Saillant detail: pas in 1970, het eerste jaar
dat de Le Mans-start om veiligheidsredenen niet meer werd toegepast, behaalde Porsche zijn
eerste algehele overwinning in de Franse race. De Le Mans-start mocht dan zijn verdwenen, de
positie van de sleutel bleef, net als de successen van Porsche op Circuit de la Sarthe.
Een andere mijlpaal is de 25ste verjaardag van de 996-generatie van de 911. Nog altijd de
minst populaire 911, maar ik ben benieuwd of dat na het lezen van de Coverstory nog steeds zo
is. Nadat ik het stuur van de 996 van Martijn Sjoorda mocht overnemen, werd ik opnieuw door
de kracht en kwaliteit van deze auto verrast. De prijzen lijken trouwens langzaam wat uit het dal
te klimmen, groeiende waardering dus! Verder reden we met de bijzonder fijne 964 Cabriolet
van Robert Visser. Na dik twintig jaar staat de auto er niet alleen als nieuw bij, de rijervaring met
de Porsche van de best klinkende 911-generatie is om van te watertanden en hij is nog
bijzonder fotogeniek ook! In cabriolet-uitvoering biedt deze 911 je de klassieke Porsche-
ervaring, zonder spartaans te zijn. Hoewel we voor deze uitgave ook een splinternieuwe Taycan
GTS aan de tand voelden, werd ook door deze auto een link met Porsches rijke geschiedenis
gelegd. Het is de Hockenheimring Edition, ter ere van het 90-jarig bestaan van het
legendarische circuit. Ik ben nu al benieuwd waar Porsche over tien jaar mee gaat komen.
Terug in het hier en nu vind je in deze editie ook een uitgebreide reportage over de virtuele 24
Uur van Le Mans, waarmee de cirkel weer mooi rond is.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren
6 Colofon en voorwoord
10 Adressenpagina
12 Nieuws
22 Column Jeroen Caré
24 Coverstory De 996-generatie (1996-2004)
34 Interview De 911 Carrera van Martijn Sjoorda
40 A Brief History Porsche 356 A 1500 GS Carrera GT
44 Evenement Geen spotlights maar kroonluchters
48 Sport Stap voor stap de ‘Autosportladder’ op
54 Sport Roar Before the Rolex 24 vanuit Daytona
56 Rijtest Porsche Taycan GTS Hockenheimring Edition
63 Column KNAC
64 Heritage 75 jaar Porsche
70 Shopping
74 Sport Classic Dakar Rally bepaald geen puzzelrit
78 In bedrijf Nikita & Iliya Briden met hun Half11
84 People De 911 Carrera Cabriolet van Robert Visser
92 Sport Achter de schermen bij het Porsche Coanda Esports Team
98 Veilingnieuws Sold!
104 Christophorus Terug in de tijd
110 Porsche Clubs