Verder winkelen
2023/01
  • Feest!
    2023 is het jaar waarin Porsche zijn 75-jarig bestaan viert. Het hele jaar door besteden we in
    RS Porsche Magazine aandacht aan de geschiedenis van het merk met in deze eerste editie
    het verhaal van voordat de eerste Porsche gebouwd werd. De pioniersperiode van de
    automobiel blijft fascinerend en de rol die Ferdinand Porsche hierin speelde was van groot
    belang. Met de eerste stappen die in het interbellum werden gezet om een auto te bouwen, met
    de ontwikkeling van de Volkswagen Kever als grootste verdienste, kon zoon Ferry na de
    Tweede Wereldoorlog in zeer korte tijd één van de succesvolste sportwagens van die tijd
    bouwen: de Porsche 356. In de rubriek A Brief History belichten we bovendien een spannende
    uitvoeringen daarvan: de 356 GS. Daarnaast vieren we in 2023 de honderdste verjaardag van
    de 24 Uur van Le Mans. Een mooie link tussen beide is dat Porsche nog altijd het contactslot
    links van het stuur heeft vanwege de Le Mans-start, waarbij coureurs na het startschot naar hun
    auto’s toe renden, erin sprongen, startten en het rechte stuk af scheurden. Porsche dacht
    hiermee belangrijke seconden te winnen, want terwijl de coureur met zijn linkerhand de motor
    startte, kon hij de auto rechts in de versnelling zetten. Saillant detail: pas in 1970, het eerste jaar
    dat de Le Mans-start om veiligheidsredenen niet meer werd toegepast, behaalde Porsche zijn
    eerste algehele overwinning in de Franse race. De Le Mans-start mocht dan zijn verdwenen, de
    positie van de sleutel bleef, net als de successen van Porsche op Circuit de la Sarthe.
    Een andere mijlpaal is de 25ste verjaardag van de 996-generatie van de 911. Nog altijd de
    minst populaire 911, maar ik ben benieuwd of dat na het lezen van de Coverstory nog steeds zo
    is. Nadat ik het stuur van de 996 van Martijn Sjoorda mocht overnemen, werd ik opnieuw door
    de kracht en kwaliteit van deze auto verrast. De prijzen lijken trouwens langzaam wat uit het dal
    te klimmen, groeiende waardering dus! Verder reden we met de bijzonder fijne 964 Cabriolet
    van Robert Visser. Na dik twintig jaar staat de auto er niet alleen als nieuw bij, de rijervaring met
    de Porsche van de best klinkende 911-generatie is om van te watertanden en hij is nog

    bijzonder fotogeniek ook! In cabriolet-uitvoering biedt deze 911 je de klassieke Porsche-
    ervaring, zonder spartaans te zijn. Hoewel we voor deze uitgave ook een splinternieuwe Taycan

    GTS aan de tand voelden, werd ook door deze auto een link met Porsches rijke geschiedenis
    gelegd. Het is de Hockenheimring Edition, ter ere van het 90-jarig bestaan van het
    legendarische circuit. Ik ben nu al benieuwd waar Porsche over tien jaar mee gaat komen.
    Terug in het hier en nu vind je in deze editie ook een uitgebreide reportage over de virtuele 24
    Uur van Le Mans, waarmee de cirkel weer mooi rond is.
    Veel leesplezier,
    Maurice van Kesteren

    6 Colofon en voorwoord
    10 Adressenpagina
    12 Nieuws
    22 Column Jeroen Caré
    24 Coverstory De 996-generatie (1996-2004)
    34 Interview De 911 Carrera van Martijn Sjoorda
    40 A Brief History Porsche 356 A 1500 GS Carrera GT
    44 Evenement Geen spotlights maar kroonluchters
    48 Sport Stap voor stap de ‘Autosportladder’ op
    54 Sport Roar Before the Rolex 24 vanuit Daytona
    56 Rijtest Porsche Taycan GTS Hockenheimring Edition
    63 Column KNAC
    64 Heritage 75 jaar Porsche
    70 Shopping
    74 Sport Classic Dakar Rally bepaald geen puzzelrit
    78 In bedrijf Nikita & Iliya Briden met hun Half11

    84 People De 911 Carrera Cabriolet van Robert Visser
    92 Sport Achter de schermen bij het Porsche Coanda Esports Team
    98 Veilingnieuws Sold!
    104 Christophorus Terug in de tijd
    110 Porsche Clubs

RS Porsche Magazine 2023/01

09-02-2023*

Prijs: € 14.95


*) Datum van beschikbaarheid in Nederland. Voor het buitenland geldt mogelijk een andere datum!