Gelukkig nieuw jaar
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Het belooft een interessant jaar te worden voor ons klassieker-liefhebbers, want niet alleen kunnen we de komende periode ongehinderd genieten van de vertrouwde beurzen, er zijn ook de nodige mijlpalen te vieren waaronder 75 jaar Porsche - dat tevens de zestigste verjaardag van de 911 viert - en de 100ste verjaardag van de 24 Uur van Le Mans. Een mooie link tussen beide is dat Porsche nog altijd het contactslot links van het stuur heeft vanwege de Le Mans-start, waarbij coureurs na het startschot naar hun auto’s toe renden, erin sprongen, startten en het rechte stuk af scheurden. Porsche dacht hiermee belangrijke seconden te winnen, want terwijl de coureur met zijn linkerhand de motor startte, kon hij de auto rechts in de versnelling zetten. Saillant detail: pas in 1970, het eerste jaar dat de Le Mans-start om veiligheidsredenen niet meer werd toegepast, behaalde Porsche zijn eerste algehele overwinning in de Franse race. Het is slechts één van de vele noviteiten die tijdens de 24-uursrace door fabrikanten werden uitgevonden. We trappen het jaar 2023 af met de Saab 96, we duiken in de geschiedenis van de Golden Gate Bridge en in de rubriek Classic Car Market leest u hoe een ruitenwissermotor een streep door het imago van de Triumph 2.5 PI zette.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren
8 Nieuws en evenementen
16 Coverstory Saab 96 (1960-1980)
34 Tijdsbeeld Stedentrip
39 Column Tim Verheij
40 Foto van de maand Franse schilden
42 Klassiek Concept Bugatti 18/3 Chiron
46 Column KNAC
50 Geschiedenis De Golden Gate Bridge
56 Taxeren met Vredestein Mercedes-Benz 190 E (W 201)
60 Tweede lustrum Healey Museum
62 Geschiedenis Wat gebeurde er in Januari
70 Evenement Land’s End to John O’Groats-rally
75 Kleintjes Klassiek
90 Classic Car Market
108 Onder de hamer