Elektrificatie wagenpark: een droom of een nachtmerrie?
Twee jaar geleden schreef ik in ‘achtergrondnieuws’ dat autorijden veel duurder zou gaan worden. Regeren is vooruitzien. Mobiliteit is afhankelijk van energie. De Europese Unie heeft een verbod afgekondigd voor 2035 op benzine- en dieselauto’s. Een groot probleem komt direct om de hoek kijken door een schaarste aan cruciale metalen die nodig zijn voor de bouw van miljoenen batterijen voor elektrische auto’s die grootschalig in handen zijn van China. Met steeds meer moeite probeert men de grondstoffen uit veel dieper gelegen mijnen aan de oppervlakte te brengen, maar daarmee wordt alles duurder. En dat is niet alleen een groot issue voor Europese autobouwers, ook aan zeldzame metalen voor laadpalen, kabels en geavanceerde chips om auto’s zuinig op te laden ontstaat een voorzienbaar tekort met als resultaat exorbitante prijsstijgingen. Je kan dan op je vingers natellen wie de prijs betaalt voor elektrificatie van het wagenpark. Hierdoor worden de goedkoopste auto’s het meest getroffen. De CEO van Mercedes-Benz Ola Källenius laat doorschemeren dat zij van plan zijn om modellen uit het leveringsprogramma te schrappen. Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen, ziet de Europese vraag naar elektrische auto’s dalen vanwege de energieprijzen, maar waarschuwt ook dat alles zo duur is dat het binnenkort niet meer rendabel zal zijn om elektrische auto’s en batterijen in Europa te fabriceren. Aan de kant van de groene energievoorziening vertelde de CEO van Siemens Energy, Christian Bruch, dat hernieuwbare energiebronnen zoals windenergie ruwweg tien keer zoveel materiaal nodig hebben als conventionele technologieën.” Momenteel rapporteren in heel Europa grote windturbinefabrikanten enorme verliezen. Natuurlijk roept iedereen om meer subsidies, maar de overheid ziet dat niet zitten. Nu zitten we in de problemen en dat dreigt ook met de grondstoffen in de overgang naar geëlektrificeerde auto’s. Terwijl een enorme batterijrevolutie als een tsunami Europa komt binnenvallen, kijken politici te laat naar hun lege voorraadkasten. Landen als China zullen hun macht laten gelden: in Chinese of Oost-Aziatische voorraadkasten staan nu al meer dan 150 automerken gereed voor een aanval op Europa, hoofdzakelijk met elektrische auto’s. Tot onze geruststelling werkt men ook aan alternatieven aandrijfvormen, zoals waterstof. In Duitsland zijn meer dan 150 bedrijven, verenigd in de ‘eFuel Alliance’, ervan overtuigd dat een klimaatneutrale brandstof voor fossiel aangedreven motoren binnen een aantal jaren leverbaar wordt. Mijn advies voor u is dan ook: blijf genieten en rijd met een gerust hart de toekomst tegemoet. Voor deze uitgave van SL Mercedes Revue deed ikzelf niet anders. De rit die ik maakte met de prachtige coupé uit de 123-serie deed mij even loskomen van de tijd. Hoe sterk deze modelserie was leest u trouwens ook in het artikel over de langste rally ooit, die van 30.000 kilometer waarin de W 123 dominant was. En als we de veilingresultaten in de rubriek Sold! zien, kunnen we niet anders concluderen dan dat de liefde voor klassiekers, nog altijd groeit.
Veel leesplezier,
Robert Scheerboom
6 Voorwoord
10 Nieuws
20 Coverstory Mercedes-Benz 280 CE
28 Interview Sportieve élégance: een coupé als familiaal erfgoed
36 Heritage Uit de archieven van Mercedes-Benz
40 Evenement Land’s End to John O’Groats-rally
44 Liefhebber Kilometervreters met ervaring
46 Star Market Maybach 57 (2002)
50 Evenement Cats and Dogs tijdens London to Brighton Veteran Car Run
54 Liefhebber De R 129 van Jarno de Vaan
62 Sport Classic Dakar Rally
68 Klassiek Concept Mercedes-Benz F 100 Concept (1991)
72 Column KNAC
74 Heritage De Mercedes teamleider in de langste marathonrally aller tijden
80 Star Market Mercedes-Benz 300 Sc Roadster (1955-1958)
84 In bedrijf Het vakwerk van Cabrio Partner
90 Veilingnieuws Sold!
98 In Aller Welt Terug in de tijd
108 MBAC-nieuws